Medical Sciences University of Mashhad
Longitudinal Evaluation of Achievement and Development Study

مطالعات کوهورت: کلید موفقیت تحقیقات طولی
مطالعه طولی یکی از انواع تحقیقات است که تغییرات یک پدیده را در طول زمان مشاهده و تجزیه و تحلیل می کند. مطالعه کوهورت یک رویکرد مهم برای تحقیقات طولی است.کوهورت گروهی از افراد است که در یک دوره مشخص دارای ویژگی یا تجربه مشترک هستند.
تاریخ تصویب طرح : بهمن ماه 1400
تاریخ شروع : مهر ماه 1401
این مطالعه هم گروهی برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام خواهد شد بر این اساس هماهنگی به عمل آمده با معاونت محترم آموزشی دانشگاه و مدیریت های تابعه زیرساختی برای اجرای مطالعه کوهورت آموزشی دانشجویان علوم پزشکی پیش بینی خواهد شد.
اولین هم گروه مربوط به دانشجویان پزشکی ثبتنام کننده در سال تحصیلی ۱۴۰۰ می باشند که در دو ترم ورودی مهر و بهمن ۱۴۰۰ در دانشگاه علومپزشکیمشهد شروع به تحصیل خواهند کرد. طراحی این مطالعه به صورت چند فازی است، در فاز مقدماتی ضمن انجام هماهنگی اولیه با مسئولین ذی ربط و مکاتبات اداری دانشجویان پزشکی ورودی سال تحصیلی ١۴۰١-١۴۰۰ وارد مطالعه می شوند .در فاز دوم و در صورت تامین تمام پیش نیازهای لازم، دانشجویان ورودی ١۴۰٢-١۴۰١ نیز وارد مطالعه خواهند شد. بدیهی است در صورت استقرار این بستر و تامین منابع لازم در سال های آتی نیز به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.
پس از توضیح کلیات طرح برای دانشجویان و اخذ رضایت، اطلاعات دموگرافیک و تحصیلی از دانشجویان و نیز پایگاه های داده موجود در هنگام ثبت نام در دانشگاه اخذ و در دیتابیس کوهورت ثبت خواهد شد. همچنین مجموعهای از مواجهه های مورد مطالعه در قالب پرسشنامه های انگیزش تحصیلی، مدل های یادگیری (الگوی کبک)، شناسایی تیپ های شخصیتی ، کیفیت خدمات آموزش، پرسشنامه سلامت جسمی و روان، پرسشنامه عزت نفس و کیفیت زندگی، اینده شغلی و غیره در بدو مراجعه ونیز به صورت سالانه و یا در پایان مقاطع چهارگانه تحصیلی (علوم پایه- فیزیوپاتولوژی- کارآموزی- کارورزی) برای این گروه تکمیل خواهد شد.
اولین هم گروه مربوط به دانشجویان پزشکی ثبتنام کننده در سال تحصیلی ۱۴۰۰ می باشند که در دو ترم ورودی مهر و بهمن ۱۴۰۰ در دانشگاه علومپزشکیمشهد شروع به تحصیل خواهند کرد. طراحی این مطالعه به صورت چند فازی است، در فاز مقدماتی ضمن انجام هماهنگی اولیه با مسئولین ذی ربط و مکاتبات اداری دانشجویان پزشکی ورودی سال تحصیلی ١۴۰١-١۴۰۰ وارد مطالعه می شوند .در فاز دوم و در صورت تامین تمام پیش نیازهای لازم، دانشجویان ورودی ١۴۰٢-١۴۰١ نیز وارد مطالعه خواهند شد. بدیهی است در صورت استقرار این بستر و تامین منابع لازم در سال های آتی نیز به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.
پس از توضیح کلیات طرح برای دانشجویان و اخذ رضایت، اطلاعات دموگرافیک و تحصیلی از دانشجویان و نیز پایگاه های داده موجود در هنگام ثبت نام در دانشگاه اخذ و در دیتابیس کوهورت ثبت خواهد شد. همچنین مجموعهای از مواجهه های مورد مطالعه در قالب پرسشنامه های انگیزش تحصیلی، مدل های یادگیری (الگوی کبک)، شناسایی تیپ های شخصیتی ، کیفیت خدمات آموزش، پرسشنامه سلامت جسمی و روان، پرسشنامه عزت نفس و کیفیت زندگی، اینده شغلی و غیره در بدو مراجعه ونیز به صورت سالانه و یا در پایان مقاطع چهارگانه تحصیلی (علوم پایه- فیزیوپاتولوژی- کارآموزی- کارورزی) برای این گروه تکمیل خواهد شد.
اهداف اصلی :
پاسخ به سوالات پژوهش در آموزشی که نیاز به پیگیری بلند مدت پیامد دارند
ادغام پژوهش ها و پیشگیری از صرف هزینه های تکراری یا مازاد
ایجاد بستر همکاری مشترک در سطح دانشگاهی، ملی و بین المللی
اهداف :
بررسی روند تغییرات انگیزش تحصیلی در طول تحصیل مقطع دکترای حرفه ای
بررسی روند تغییرات کیفیت خدمات آموزشی از منظر دنشجویان در طول تحصیل مقطع دکترای حرفه ای
بررسی متفیرهای زمینه ای و تاثیر گذار بر سرنوشت شغلی دانش آموختگان دکترای حرفه ای
بررسی تاثیر مدل های یادگیری، سلامت جسمی و روانی، عزت نفس، کیفیت زندگی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی عمومی
بررسی وضعیت صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموخته پزشکی بر اساس استانداردهای WFME
دانشجویان پزشکی ورودی ١۴۰١ و ١۴۰٢
رسالت طرح کوهورت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ارتقاء سطح علمی، آموزشی و پژوهشی دانشجویان پزشکی از طریق پایش مستمر و دقیق مسیر تحصیلی آنان است. این طرح با ایجاد یک پایگاه داده جامع و بلندمدت، امکان بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی، کیفیت خدمات آموزشی، و سلامت جسمی و روانی دانشجویان را فراهم میآورد. هدف نهایی این کوهورت، بهبود تجربه آموزشی دانشجویان، ارتقاء کیفیت تربیت پزشکان آینده و فراهم کردن زمینههای همکاری علمی در سطح ملی و بینالمللی است.

