کوهورت آموزشی دانشگاه

تجزیه و تحلیل داده های کیفی

تجزیه و تحلیل داده های کیفی مرحله بعدی پس از تکمیل استفاده ازروش های جمع آوری داده های کیفی است . هدف فرآیند تحلیل کیفی شناسایی مضامین و الگوهایی است که در میان داده ها ظاهر می شوند.

تحلیل داده های کیفی چیست؟

به عبارت ساده‌تر، روش های تحقیق کیفی شامل جمع آوری داده های غیر عددی و سپس تبیین بر اساس ویژگی‌های داده ها است . محققان می‌توانند مطالعاتی را کاملاً بر اساس روش‌شناسی کیفی انجام دهند، یا محققان می‌توانند برای شناسایی موضوعاتی که در ابتدا پیش‌بینی نشده‌اند، اما برای مطالعه مهم هستند، مقدمه یک مطالعه تحقیقاتی کمی را با یک مطالعه کیفی مطرح کنند. محققان کمی همچنین ممکن است داده های کیفی را پس از تحلیل های کمی خود جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند تا معانی پشت نتایج آماری خود را بهتر درک کنند.

تجزیه و تحلیل داده های کیفی اغلب برای ارزیابی سیاست ها و برنامه ها استفاده می شود.

انجام تحقیقات کیفی به ویژه می تواند به ایجاد درک درستی از چگونگی و چرایی نتایج معین (علاوه بر آنچه به دست آمده) کمک کند. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل داده های کیفی اغلب برای تحقیقات ارزیابی خط مشی و برنامه استفاده می شود زیرا می تواند به سؤالات مهم خاصی به طور کارآمدتر و مؤثرتر ازرویکردهای کمی پاسخ دهند.

تجزیه و تحلیل داده های کیفی همچنین می تواند به سؤالات مهم در مورد ارتباط، اثرات ناخواسته و تأثیر برنامه ها پاسخ دهد، مانند:

آیا انتظارات منطقی بود؟

آیا فرآیندها مطابق انتظار عمل کردند؟

آیا بازیکنان کلیدی توانستند وظایف خود را انجام دهند؟

آیا اثرات ناخواسته ای از برنامه وجود داشت؟


اهمیت تحلیل داده های کیفی

رویکردهای کیفی این مزیت را دارند که امکان تنوع بیشتر در پاسخ‌ها و ظرفیت سازگاری با پیشرفت‌ها یا مسائل جدید در طول فرآیند تحقیق را فراهم می‌کنند. در حالی که انجام تجزیه و تحلیل کیفی داده ها می تواند نیازمند و زمان بر باشد، بسیاری از زمینه های تحقیقاتی از ابزارهای نرم افزاری کیفی استفاده می کنند که به طور خاص برای ارائه نتایج مختصر، مقرون به صرفه و به موقع ایجاد شده اند. تجزیه و تحلیل داده های کیفی بخش مهمی از تحقیقات و ایجاد درک بیشتر در بین زمینه ها به دلایل متعدد است. اول، موارد برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی می توانند به طور هدفمند بر اساس اینکه آیا آنها ویژگی های خاص یا مکان های متنی را مشخص می کنند، انتخاب شوند. به عبارت دیگر، داده های کیفی اجازه غوطه ور شدن عمیق در یک موضوع، پدیده یا حوزه مورد علاقه را می دهد. هدف پژوهش کیفی به‌جای تعمیم‌پذیری به جامعه‌ای که نمونه شرکت‌کنندگان نشان می‌دهند، ایجاد درک عمیق و ظریف از موضوع تحقیق است.

 

هنگامی که یک محقق داده ها را مستقیماً از میدان جمع آوری می کند، موقعیت محقق در فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها تأثیر دارد.

ثانیاً، نقش یا جایگاه محقق در تحلیل کیفی داده ها مورد توجه انتقادی بیشتری قرار می گیرد. این به این دلیل است که در تحلیل داده های کیفی، امکان اتخاذ موضعی «خنثی» یا متعالی از سوی محقق از نظر عملی و/یا فلسفی مشکل سازتر است. از این رو، اغلب به پژوهشگران کیفی توصیه می شود تا در مورد نقش خود در فرآیند تحقیق تامین کننده و این موضوع رادر تحلیل روشن کنند.

ثالثا، در حالی که تجزیه و تحلیل داده های کیفی می تواند انواع مختلفی داشته باشد، اما در تمرکز بر زبان، علائم، تجربیات و معنا تا حد زیادی با تحقیقات کمی متفاوت است. علاوه بر این، رویکردهای کیفی برای تحلیل اغلب کل نگر و زمینه‌ای هستند تا اینکه داده‌ها را به صورت مقطعی تجزیه و تحلیل کنند یا داده‌ها را از بافت آن حذف کنند. بنابراین، رویکردهای کیفی به محققان اجازه می‌دهد تا پرسش‌هایی را از جهت‌هایی که تنها با داده‌های کمی عددی قابل دسترسی نیستند، بررسی کنند.


روش های تجزیه و تحلیل داده های کیفی

برای شروع، اجازه دهید به دو رویکرد کلی برای تجزیه و تحلیل داده ها نگاه کنیم.

تحلیل قیاسی

تحلیل قیاسی بر اساس نظریه ها یا ایده های از پیش موجود هدایت می شود. این با یک چارچوب نظری شروع می شود ، که سپس برای کدگذاری داده ها استفاده می شود. بنابراین محقق می تواند از این چارچوب نظری برای تفسیر داده های خود و پاسخ به سوال تحقیق خود استفاده کند . مراحل کلیدی شامل کدگذاری داده ها بر اساس مفاهیم یا مقوله های از پیش تعیین شده و استفاده از تئوری برای هدایت تفسیر الگوها در بین کدگذاری ها است. تجزیه و تحلیل قیاسی به ویژه زمانی مفید است که هدف پژوهشگران تأیید یا گسترش یک نظریه موجود در یک زمینه جدید باشد.

تحلیل استقرایی

تحلیل استقرایی شامل تولید نظریه ها یا ایده های جدید بر اساس داده ها است. این فرآیند بدون هیچ نظریه یا کد از پیش تعیین شده ای شروع می شود و الگوها، مضامین و دسته بندی ها از داده ها بیرون می آیند. محقق داده ها را کدگذاری می کند تا مفاهیم یا الگوهایی را که برای سوال تحقیق جالب یا مهم به نظر می رسند را به تصویر بکشد . سپس این کدها با هم مقایسه و پیوند می شوند که منجر به شکل گیری دسته ها یا مضامین گسترده تری می شود. هدف اصلی تجزیه و تحلیل استقرایی این است که به داده‌ها اجازه داده شود به جای تحمیل انتظارات یا ایده‌های از قبل موجود بر داده‌ها، «برای خود صحبت کنند».

رویکردهای قیاسی و استقرایی را می توان به صورت نشستن در قطب های متضاد مشاهده کرد، و همه تحقیقات در جایی در این طیف قرار می گیرند. اغلب، رویکردهای تحلیل کیفی هر دو عنصر قیاسی و استقرایی را با هم ترکیب می‌کنند تا به گفتگوی موجود پیرامون یک موضوع کمک کنند و در عین حال به یافته‌های غیرمنتظره بالقوه باز می‌مانند. برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه کدام رویکرد تجزیه و تحلیل داده های کیفی با اهداف تحقیق شما مطابقت دارد، اجازه دهید به برخی از رویکردهای رایج برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی نگاه کنیم.


چگونه داده های کیفی را تجزیه و تحلیل می کنید؟

اکنون که رویکردهای اصلی تجزیه و تحلیل داده ها را خلاصه کردیم، بیایید به روند گسترده تر تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها نگاه کنیم. فرض کنید برای یافتن پاسخ برای هر نوع سوال تحقیقی، خواه یک پرسش دانشگاهی، مشکل تجاری، یا تصمیم گیری در زمینه سیاست، باید کمی تحقیق کنید. در این صورت، باید مقداری داده جمع آوری کنید. روش‌های زیادی برای جمع‌آوری داده‌ها وجود دارد: به عنوان مثال، می‌توانید داده های اولیه را خودتان با انجام مصاحبه، گروه های متمرکز یا نظرسنجی جمع‌آوری کنید . گزینه دیگر استفاده از منابع داده ثانویه است. اینها داده‌هایی هستند که قبلاً برای پروژه‌های دیگر، سوابق تاریخی، گزارش‌ها، آمار جمع‌آوری شده‌اند - اساساً همه چیزهایی که قبلاً وجود دارد و می‌تواند به تحقیق شما مرتبط باشد.

جمع‌آوری داده‌ها برای آسان‌تر کردن تحلیل داده‌های کیفی کلیدی است.

 داده هایی که جمع آوری می کنید باید همیشه باید همیشه برای سوال تحقیق شما مناسب باشند . به عنوان مثال، اگر شما علاقه مند به این هستید که چند نفر در جمعیت هدف خود برند شما را در مقایسه با دیگران دوست دارند، انجام مصاحبه یا چند گروه متمرکز فایده ای ندارد . نمونه برای بدست آوردن تصویری معرف از جامعه بسیار کوچک خواهد بود. اگر سؤالات شما در مورد «چند…»، «چقدر گسترش…» و غیره است، باید تحقیقات کمی انجام دهید . اگر علاقه مندید که چرا مردم برندهای مختلف، انگیزه ها و تجربیاتشان را دوست دارند، انجام تحقیقات کیفی می تواند پاسخ هایی را که به دنبال آن هستید به شما ارائه دهد.