کوهورت آموزشی دانشگاه

Medical Sciences University of Mashhad

Longitudinal Evaluation of Achievement and Development Study

اخبار و رویدادها

جلسه تقدیر از همکاران کوهورت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

07/04/1404
 
جلسه‌ای با هدف تقدیر و تشکر از همکاران فعال در اجرای طرح کوهورت آموزشی، با حضور معاون آموزشی دانشگاه، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و اعضای تیم اجرایی این طرح در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد. در این نشست، از تلاش‌های ارزنده همکارانی که در مراحل مختلف اجرای طرح کوهورت آموزشی مشارکت مؤثر داشته‌اند، قدردانی شد. همچنین مروری بر اقدامات انجام‌شده صورت گرفت، نقطه‌نظرات و پیشنهادهای همکاران نیز مطرح گردید. این جلسه فرصتی برای تجلیل از زحمات جمعی در اجرای این طرح در حوزه آموزش علوم پزشکی بود.

بازدید مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت

1404/03/20
 
 خانم دکتر محمدی، مدیر محترم مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت (EDC) به مشهد، از بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه بازدید به‌عمل آوردند. در این بازدید، دفتر کوهورت آموزشی دانشگاه نیز مورد بازدید قرار گرفت. در جریان این بازدید، توضیحاتی پیرامون روند طراحی، اجرای پرسشنامه‌ها، مشارکت دانشجویان، و نتایج اولیه کوهورت آموزشی ارائه شد. خانم دکتر محمدی ضمن ابراز رضایت از روند اجرای این طرح نوآورانه، بر اهمیت توسعه مطالعات طولی در حوزه آموزش علوم پزشکی تأکید کردند. این بازدید فرصتی برای تبادل تجربیات و دریافت بازخوردهای تخصصی از سوی وزارت متبوع فراهم آورد که می‌تواند نقش موثری در ارتقای فرایندهای آتی این طرح داشته باشد.

«کوهورت آموزشی: به عنوان یکی از دستاوردهای حوزه اثرگذار معاونت آموزشی »

1404/02/11
 
در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که با حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان‌منطقه ۹ آمایشی برگزار شد، فرایند طراحی و اجرای ارزیابی طولی رشد و پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی به عنوان یکی از دستاوردهای برجسته معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد تقدیر قرار گرفت. این فرایند که با هدف پایش منظم و هدفمند پیشرفت تحصیلی و حرفه‌ای دانشجویان تدوین شده است، توانسته با بهره‌گیری از روش‌های علمی و داده‌محور، بینشی دقیق نسبت به روند یادگیری و رشد فردی دانشجویان در طول دوران تحصیل فراهم کند. تدوین این نظام ارزیابی، در راستای ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی، بهبود فرآیندهای بازخورد آموزشی، و شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود در نظام آموزشی دانشگاه انجام شده و به عنوان یکی از نمونه‌های موفق برنامه‌ریزی آموزشی مبتنی بر شواهد در سطح منطقه‌ای معرفی شد. این موفقیت، نشان‌دهنده تعهد دانشگاه به توسعه آموزش مبتنی بر داده و ارزیابی مستمر دستاوردهای یادگیری در راستای تربیت نسل آینده حرفه‌مندان حوزه سلامت است

«حلقه گمشده آموزش پزشکی: سرنوشت شغلی دانش‌آموختگان و اهمیت رصد مستمر»

 
1404/02/09
 
در چارچوب برگزاری جشنواره آموزشی شهید مطهری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نشستی با عنوان «حلقه گمشده آموزش پزشکی: سرنوشت شغلی دانش‌آموختگان و اهمیت رصد مستمر» برگزار شد که به یکی از مهم‌ترین و مغفول‌مانده‌ترین ابعاد آموزش پزشکی پرداخت: پیگیری وضعیت شغلی، حرفه‌ای و اجتماعی دانش‌آموختگان پس از فراغت از تحصیل.
 
نشست:
در این نشست، جمعی از اساتید، مدیران آموزشی و کارشناسان حوزه آموزش عالی به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با پایش طولی مسیر شغلی فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی پرداختند. یکی از محورهای کلیدی مورد بحث در این جلسه، نقش داده‌محور و راهبردی مطالعات کوهورت آموزشی در استمرار رصد دانشجویان از زمان ورود به دانشگاه تا سال‌ها پس از فارغ‌التحصیلی بود. شرکت‌کنندگان بر این نکته تأکید کردند که بدون داشتن تصویری روشن از موقعیت‌های شغلی، رضایت شغلی، و جایگاه اجتماعی دانش‌آموختگان، امکان ارزیابی واقعی کارآمدی نظام آموزش پزشکی وجود نخواهد داشت. این نشست بر ضرورت طراحی و استقرار نظام‌های رصد مستمر تأکید داشت که نه‌تنها به نهادهای آموزشی کمک می‌کند عملکرد خود را بازبینی کنند، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز سیاست‌گذاری‌های آگاهانه در سطح ملی نیز باشد. همچنین، در این نشست، ظرفیت‌های موجود در طرح کوهورت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یک الگوی نوین و پایدار برای جمع‌آوری داده‌های جامع از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معرفی و مورد توجه ویژه قرار گرفت. این طرح می‌تواند بستری برای شناخت عمیق‌تر از فرآیند رشد حرفه‌ای و عوامل تأثیرگذار بر مسیر شغلی دانش‌آموختگان فراهم آورد. نشست «حلقه گمشده آموزش پزشکی» با استقبال خوب حاضران همراه بود و به عنوان گامی مهم در جهت گفتمان‌سازی درباره آینده‌پژوهی در آموزش علوم پزشکی تلقی شد.

«از پرستیژ تا نوع‌دوستی: دلایل انتخاب رشته در دانشجویان پنج دانشکده مختلف»

 
ارائه سخنرانی در بیست‌و‌ششمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی: بررسی انگیزه‌های انتخاب رشته در دانشجویان علوم پزشکی در بیست‌وششمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی که با حضور اساتید، پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه آموزش علوم پزشکی از سراسر کشور برگزار شد، سخنرانی‌ای با عنوان «از پرستیژ تا نوع‌دوستی: دلایل انتخاب رشته در دانشجویان پنج دانشکده مختلف» توسط دکتر مجید خادم رضاییان، دانشیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ارائه شد. این سخنرانی حاصل پژوهشی چندمرکزی و بین‌رشته‌ای بود که با همکاری جمعی از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت. این مطالعه با هدف بررسی انگیزه‌های فردی، اجتماعی و حرفه‌ای دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی، بین دانشجویان پنج دانشکده شامل پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری-مامایی، و علوم پیراپزشکی انجام شده است.
 در این پژوهش، مفاهیمی همچون پرستیژ اجتماعی، علاقه شخصی، نوع‌دوستی، تضمین شغلی و فشارهای بیرونی به عنوان عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند.یافته‌های این تحقیق می‌تواند به سیاست‌گذاران آموزشی در طراحی فرآیندهای مشاوره تحصیلی و هدایت شغلی مؤثرتر کمک کند و به بهبود انطباق بین ویژگی‌های فردی دانشجویان و مسیرهای تحصیلی و شغلی آن‌ها منجر شود. نویسندگان این پژوهش عبارتند از:
دکتر مجید خادم رضاییان (نویسنده مسئول و ارائه‌کننده) – دانشیار گروه پزشکی اجتماعی
محدثه علیزاده – روانشناس بالینی
دکتر خلیل کیمیافر – گروه مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی
دکتر محمدرضا عباس‌پور – گروه فارماسیوتیکس
دکتر سیدرضا مظلوم – گروه آموزش پرستاری
دکتر امیرمعین تقوی – گروه پریودانتیکس

برگزاری جلسه مجازی بررسی و رفع باگ های سامانه ریجستری ربیت

1404/10/19
 
جلسه مجازی با حضور تیم‌های IT، پشتیبانی سامانه و اعضای تیم آموزشی برگزار شد. این جلسه به منظور بررسی و رفع باگ‌های سامانه ریجستری ربیت و همچنین بررسی و اعمال نیازمندی‌ها و ویژگی‌های جدید برگزار گردید.در این نشست، تیم‌های متخصص به شناسایی و رفع مشکلات فنی موجود پرداخته و راهکارهای لازم را ارائه دادند. همچنین، نیازمندی‌های جدید تیم آموزشی مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی برای ارتقاء و بهبود عملکرد سامانه اتخاذ شد.

خبرنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد

خادم رضاییان،م.(1403). خبرنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سال اول(شماره4)، ص.12. 

 

اجرای کوهورت آموزشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

26/09/1403

دکتر مجید خادم رضائیان، مجری طرح" کوهورت آموزشی دانشگاه"
از اجرایی شدن برنامه های کوهورت آموزشی با هدف رصد چند بعدی متغیرهای مرتبط در عرصه آموزش ویژه دانشجویان پزشکی در دانشکده پزشکی مشهد خبر داد.

گفتگو:
معاون مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرایی شدن برنامه های کوهورت آموزشی با هدف رصد چند بعدی متغیرهای مرتبط در عرصه آموزش  ویژه دانشجویان پزشکی در دانشکده پزشکی خبر داد.
دکتر مجید خادم رضائیان در گفتگو با وب دا با بیان اینکه بر اساس بررسی های بعمل آمده در دنیا بر روی استفاده از داده های طولی (همگروهی) در حوزه آموزش مطالعات زیادی صورت گرفته است و در کشور ما این میزان در حد قابل انتظار نبوده است،اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ این طرح را ویژه دانشجویان پزشکی برنامه ریزی کرده ایم و اولین فاز اجرایی آن ویژه دانشجویان پزشکی ورودی ۱۴۰۱ و در فاز دوم ویژه دانشجویان ورودی ١۴۰٢ شروع شده است و به زودی برای دانشجویان ۱۴۰۳ نیز شروع خواهد شد.
وی افزود:  با مطالعاتی که بر روی دانشجویان پزشکی در یک بازه ۱۰ ساله از زمان شروع تحصیل تا بعد از گذراندن طرح تعهدات خدمت پزشکان صورت می‌گیرد سیر ۱۰ ساله آموزشی  را از ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار می دهیم و بر این اساس شواهد کافی برای طراحی مداخلات مورد نیاز فراهم می گردد تا تصویر دقیقی را از روند و سیمای آموزش در راستای بهبود کیفیت بدست آوریم.

بازدید معاون محترم آموزشی دانشگاه علوم پزشکی، دکتر علمداران، از دفتر کوهورت آموزشی

1403/09/11

این بازدید با هدف بررسی فعالیت‌ها و روند پیشرفت‌های این دفتر و تقویت ارتباطات آموزشی و پژوهشی صورت گرفت. در جریان این بازدید، دکتر علمداران ضمن آشنایی با دستاوردها و پروژه‌های جاری بر اهمیت ارتقاء کیفیت آموزش و تحقیقات تأکید کرده و بیان داشتند که از فعالیت‌های دفتر کوهورت آموزشی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در این حوزه، می‌توان به تحقق اهداف عالی دانشگاه در زمینه آموزش و پژوهش کمک شایانی کرد. این بازدید با ارائه گزارش‌های تفصیلی از سوی همکاران دفتر کوهورت آموزشی و پاسخ به سوالات دکتر علمداران به پایان رسید.

آغاز سال تحصیلی جدید مبارک!

1 مهر ماه 1403

آغاز یک سال تحصیلی جدید فرصتی است برای رشد، یادگیری و پیشرفت بیشتر. امیدواریم که امسال با انگیزه و انرژی مضاعف، در مسیر دستیابی به اهداف علمی و آموزشی خود قدم بردارید و در کنار یکدیگر، تجربه ای سرشار از موفقیت و همکاری را رقم بزنیم .سال تحصیلی جدید بر همگان مبارک باد و آرزوی موفقیت روزافزون داریم!



ارتقای فرآیند اجرای کوهورت آموزشی با همکاری سامانه سیپاد

20/06/1403

در راستای بهبود اجرای طرح کوهورت آموزشی و بهبود فرآیندهای نظارتی و مدیریتی، طبق مصوبات هیات روئیسه محترم دانشکده پزشکی و با پشتیبانی سامانه سیپاد، اقدامات موثری در حال انجام است. این تغییرات به منظور تسهیل در فرآیندهای آموزشی و تضمین مشارکت فعال دانشجویان در برنامه های کوهورت آموزشی در نظر گرفته شده است. از تمامی دانشجویان عزیز انتظار می رود با تکمیل پرسشنامه های مربوط به کوهورت آموزشی و تعامل با این سامانه، ما را در مسیر ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش همراهی کنند.

سخنرانی خانم نگار ابراهیمی در 2024 AMEE

24-28 اگوست 2024

خانم دکتر نگار ابراهیمی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنگره AMEE به عنوان یکی از سخنرانان حضور داشتند. ایشان با ارائه سخنرانی خود با عنوان " اهمیت طراحی مطالعات کوهورت در آموزش پزشکی برای کشورهای در حال توسعه: فراخوانی برای اقدام" به اهمیت موضوع در بهبود آموزش پزشکی در کشورهای در حال توسعه پرداختند. این ارائه در تاریخ 24 تا 28 آگوست 2024 در شهر بازل، سوئیس برگزار شد. 

 The Importance of Designing Cohort Studies in Medical Education for Developing Countries: A Call to Action
https://mededpublish.org/slides/14-115

پذیرش چکیده های کوهورت آموزشی در 2024 AMEE

آگوست 2024

با خوشحالی اعلام می کنیم که در اولین سال ارسال چکیده های کوهورت آموزشی، دو چکیده از سوی تیم ما در کنگره 2024 AMEE پذیرفته شده است. این کنگره که در 24 تا 28 آگوست 2024 در شهر بازل، سوئیس برگزار شد، یکی از برجسته ترین رویدادهای بین المللی در حوزه آموش علوم پزشکی است. این چکیده ها گواهی بر کیفیت و اهمیت تحقیقات ما در حوزه آموزش است.

Quality of Educational Services: the First Phase Findings of a Middle Eastern Educational Cohort

 

مدیریت محترم مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی گناباد

16/05/1403

جلسه ای با حضور جناب آقای دکتر سجادی، مدیریت محترم مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی گناباد، در جلسه مجازی با دانشگاه گناباد، جزئیات طرح کوهورت آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. این نشست فرصتی بود تا دو طرف به تبادل نظر پیرامون روش‌های موثر اجرای طرح بپردازند. دانشگاه گناباد نیز با حمایت کامل از این طرح، بر اهمیت همکاری‌های مشترک تاکید کرد. این جلسه به‌عنوان گامی مثبت در جهت ارتقای سطح علمی و آموزشی دانشگاه‌ها ارزیابی شد و زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر در آینده خواهد بود.

ایجاد تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه برای اجرای طرح کوهورت آموزشی

06/05/1403

در ادامه تعاملات و همکاری‌های مشترک، دانشگاه تربت حیدریه تفاهم‌نامه‌ای را با هدف اجرای طرح کوهورت آموزشی به امضا رساند. این تفاهم‌نامه به‌عنوان گامی مهم در راستای تقویت همکاری‌های علمی و آموزشی به شمار می‌رود و چارچوب اجرایی مشترکی را برای تحقق اهداف طرح فراهم می‌کند. با امضای این تفاهم‌نامه، امید می‌رود که با تلاش‌های مشترک، طرح کوهورت آموزشی به شکلی مؤثر و کارآمد در دانشگاه تربت حیدریه به اجرا درآید و نتایج مثبتی در ارتقای کیفیت آموزشی به همراه داشته باشد.

مدیریت محترم مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی نیشابور

19/04/1403

جلسه ای با حضور سرکار خانم دکتر رحیمی، مدیریت محترم مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در این جلسه، موضوع اجرای طرح کوهورت آموزشی برای دانشجویان نیشابور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، خانم دکتر رحیمی در این جلسه به اهمیت این طرح و تاثیرات مثبت آن بر دانشجویان اشاره داشتند و ابراز امیدواری کردند که با اجرای موفقیت آمیز این طرح، شاهد پیشرفت های چشمگیر در حوزه ی آموزش و پژوهش باشیم.   

مدیریت محترم مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

19/04/1403

جلسه ای مجازی با حضور جناب آقای دکتر حشمتی، مدیریت محترم مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، در اولین جلسه مجازی که با دانشگاه تربت برگزار شد، نمایندگان دو طرف به بررسی جزئیات طرح کوهورت آموزشی پرداختند. در این جلسه، اهداف طرح و روش‌های اجرایی آن به تفصیل معرفی شد. دانشگاه تربت با استقبال از این طرح، آمادگی خود را برای همکاری در اجرای آن اعلام کرد. بحث‌های مفیدی در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های این طرح صورت گرفت که می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت‌های بیشتر در آینده باشد.