کوهورت آموزشی دانشگاه

جمع آوری داده های با کیفیت

داده های جمع آوری شده برای مطالعه شما به تجزیه و تحلیل تحقیق شما می پردازد. جمع آوری داده ها به صورت شفاف و کامل، بقیه تحقیقات شما را آگاه می کند و آن را برای مخاطبان متقاعد کننده می کند. ما به فرآیند جمع آوری داده ها، روش های جمع آوری داده ها که در تحقیقات کمی و کیفی وجود دارد و مسائل مختلف پیرامون داده ها در تحقیقات کیفی خواهیم پرداخت.

داده ها در تحقیق

وقتی نوبت به تعریف داده می‌رسد، داده‌ها می‌توانند هر نوع اطلاعاتی باشند که افراد برای درک بهتر دنیای اطراف خود از آن استفاده می‌کنند. داشتن این اطلاعات به ما این امکان را می‌دهد که به‌جای تکیه بر حدس‌های کور یا تمرین‌های فکری، قویاً نتیجه‌گیری و تأیید کنیم.

مصاحبه ها و گروه های متمرکز اشکال رایج جمع آوری داده های کیفی هستند.


ضرورت مهارت جمع آوری داده ها

جمع آوری داده ها برای هدف اساسی تحقیق به عنوان وسیله ای برای سازماندهی دانش حیاتی است. در حالی که این ممکن است بصری به نظر برسد، مهم است که اذعان کنیم که محققان باید به همان اندازه که درتجزیه و تحلیل داده ها مهارت دارند در جمع آوری داده ها نیز مهارت داشته باشند .


جمع آوری داده های مناسب

به جای جمع‌آوری هرچه بیشتر داده‌ها، مهم است که داده‌هایی را که برای پاسخ به سوال تحقیق شما مرتبط هستند، جمع‌آوری کنید . یک سوال تحقیقاتی ساده را تصور کنید: مردم چه عواملی را هنگام خرید خودرو در نظر می گیرند؟ نمی توان از هر فرد زنده ای در مورد خرید ماشین خود سوال کرد. حتی اگر ممکن بود، همه ماشین نمی‌رانند، بنابراین درخواست از غیررانندگان بی‌فایده به نظر می‌رسد. در نتیجه، محققی که مطالعه‌ای را برای طراحی گزارش‌های داده و استراتژی‌های بازاریابی انجام می‌دهد، باید نمونه‌ای از داده‌های مربوطه را برای اطمینان از تجزیه و تحلیل و یافته‌های قابل اعتماد بگیرد.


نمونه های جمع آوری داده ها

در گسترده‌ترین اصطلاح، هر نوع جمع‌آوری داده به فرآیند تحقیق کمک می‌کند. در هر کار علمی، محققین نمی توانند بدون اتکا به مجموعه ای از داده ها برای قضاوت منطقی نتیجه گیری تجربی کنند.
نمونه های مختلف جمع آوری داده ها در علوم اجتماعی عبارتند از:

پاسخ به نظرسنجی در مورد رضایت محصول
مصاحبه با دانش آموزان در مورد اهداف شغلی آنها
واکنش به رژیم آزمایشی مکمل ویتامین
مشاهدات از تعاملات و شیوه های محل کار
داده های گروه متمرکز در مورد رفتار مشتری

علم داده و تحقیقات علمی تقریباً امکانات بی حد و حصری برای جمع‌آوری داده‌ها دارند و نیاز اولیه این است که مجموعه داده‌ها باید مرتبط با سؤال تحقیق باشد و به وضوح تعریف شود. بنابراین محققان باید هر گونه داده نامربوط را رد کنند تا بتوانند نظریه یا یافته های کلیدی جدیدی را توسعه دهند.


انواع داده ها

محققان می توانند داده ها را خودشان جمع آوری کنند (داده های اولیه) یا از داده های شخص ثالث (داده های ثانویه) استفاده کنند. ملاحظات جمع آوری داده ها در مورد اینکه با چه نوع داده ای باید کار کرد، رابطه مستقیمی با سؤال و اهداف تحقیق شما دارد.

اطلاعات اولیه

تحقیق اصلی بر داده‌های شخص اول یا داده های اولیه است که محقق خودش برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری می‌کند. وقتی خودتان در حال جمع‌آوری اطلاعات در یک مطالعه اولیه هستید، به احتمال زیاد کیفیت بالایی را که نیاز دارید به دست خواهید آورد. از آنجایی که محقق بیشتر از تحقیقی که می‌خواهد انجام دهد آگاه است و فرآیند تحقیق را با تحقیق خود تنظیم کرده است، جمع‌آوری داده‌های شخص اول بیشترین پتانسیل را برای تطابق بین داده‌های جمع‌آوری‌شده و پتانسیل ایجاد بینش مرتبط دارد.
برای مثال، تحقیقات قوم نگاری بر جمع‌آوری داده‌های شخص اول تکیه می‌کند، زیرا توصیف یک فرهنگ یا گروهی از افراد از طریق درک جامع محقق و موقعیت نسبی آنها نسبت به آن فرهنگ، زمینه‌سازی می‌شود.

داده های ثانویه

محققان همچنین می‌توانند از داده‌های ثانویه در دسترس عموم که سایر محققان تولید کرده‌اند برای تجزیه و تحلیل با رویکردی متفاوت و در نتیجه ایجاد بینش‌های جدید استفاده کنند. پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین و بررسی‌های ادبیات نمونه‌های خوبی هستند که در آن محققان می‌توانند داده‌های موجود را برای انجام تحقیقات در مورد یک تحقیق ناشناخته قبلی بیابند. با این حال، در نظر گرفتن دقت یا ارتباط داده ها هنگام استفاده از داده های شخص ثالث مهم است، با توجه به اینکه محقق فقط می تواند کنترل کیفیت محدودی از داده هایی را که قبلاً جمع آوری شده است انجام دهد

داده های ثانویه مانند سوابق عمومی نیز برای تجزیه و تحلیل معتبر هستند.

اطلاعات بزرگ

یکی از ملاحظات نسبتاً جدید در جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها ظهور داده های بزرگ است که در آن دانشمندان داده از فرآیندهای خودکار برای جمع آوری داده ها در مقادیر زیاد استفاده می کنند.

جمع آوری داده ها می تواند مقادیر زیادی داده تولید کند که پردازش آنها می تواند چالش برانگیز باشد.

مزیت جمع‌آوری داده‌ها در مقیاس این است که تجزیه و تحلیل کامل دامنه وسیع‌تری از داده‌ها به طور بالقوه می‌تواند یافته‌های قابل تعمیم بیشتری ایجاد کند. با این حال، این یک کار دلهره آور است زیرا زمان بر و دشوار است. علاوه بر این، به دانشمندان داده ماهر نیاز دارد که مجموعه‌های داده بزرگ را غربال کنند تا داده‌های نامربوط را فیلتر کرده و بینش مفید ایجاد کنند. از سوی دیگر، برای محققان کیفی مهم است که به دقت نیازهای خود را برای گستردگی داده ها در مقابل عمق در نظر بگیرند: مطالعات کیفی معمولاً بر تعداد نسبتاً کمی از شرکت کنندگان متکی هستند، اما داده های بسیار دقیق برای هر شرکت کننده جمع آوری می شود، زیرا درک زمینه خاص و فردی تفسیرها یا تجربیات اغلب از اهمیت محوری برخوردار هستند. هنگام استفاده از کلان داده، این عمق داده معمولا با وسعت بیشتری از داده که شامل تعداد بسیار بیشتری از شرکت کنندگان است، جایگزین می شود. محققان باید نیاز خود به عمق یا وسعت را در نظر بگیرند تا تصمیم بگیرند که کدام روش جمع آوری داده ها برای پاسخ به سؤال تحقیق آنها مناسب تر است.


روش های جمع آوری داده ها

بسته به تحقیقی که می خواهید انجام دهید، روش های مختلف جمع آوری داده ها برای جمع آوری داده ها وجود دارد. بیایید روش های رایج جمع آوری داده را در تحقیقات کمی و کیفی بررسی کنیم.

روش های جمع آوری داده های کمی

روش های کمی برای جمع آوری داده های عددی یا کمی استفاده می شود. سپس می توان آنها را به صورت آماری پردازش کرد تا فرضیه ها آزمایش کرده و بینش به دست آورد. جمع‌آوری داده‌های کمی معمولاً با هدف اندازه‌گیری یک پدیده خاص (مثلاً میزان آگاهی یک برند در بازار، اثربخشی یک رژیم غذایی خاص و غیره) به منظور آزمایش فرضیه‌ها انجام می‌شود (مثلاً کمپین‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی آگاهی از برند را افزایش می‌دهند. ، خوردن میوه و سبزیجات بیشتر منجر به عملکرد بدنی بهتر و غیره می شود).

محققان کمی داده ها را به صورت آماری تجزیه و تحلیل می کنند تا فرضیه ها را آزمایش کنند و بینش به دست آورند.

برخی از روش های کیفی تحقیق می توانند به جمع آوری و تجزیه و تحلیل کمی داده ها کمک کنند. نظرسنجی ها و پرسشنامه های آنلاین با سوالات چند گزینه ای می توانند داده های ساختاری و آماده برای تجزیه و تحلیل تولید کنند. به عنوان مثال، یک پلت فرم نظرسنجی مانند Qualtrics، پاسخ های نظرسنجی را در یک صفحه گسترده جمع می کند تا امکان تجزیه و تحلیل عددی یا فرکانس را فراهم کند.

روش های جمع آوری داده های کیفی

تجزیه و تحلیل داده های کیفی برای توصیف یک پدیده مهم است (به عنوان مثال، الزامات شیوه های تدریس خوب)، که ممکن است منجر به ایجاد گزاره ها یا توسعه یک نظریه شود. داده‌های رفتاری، داده‌های معاملاتی و داده‌های حاصل از نظارت بر رسانه های اجتماعی نمونه‌هایی از اشکال مختلف داده‌هایی هستند که می‌توانند به صورت کیفی جمع‌آوری شوند. در نظر گرفتن ابزار یا تجهیزات برای جمع آوری داده ها نیز مهم است. روش‌های جمع‌آوری داده های اولیه در تحقیقات مشاهده ای ، برای مثال، از ابزارهایی مانند ضبط کننده های صوتی و تصویری ، دفترچه‌های یادداشت برای نوشتن یادداشت های میدانی ، و دوربین‌ها برای عکس‌برداری استفاده می‌کنند. تا زمانی که محصولات چنین ابزارهایی قابل تجزیه و تحلیل باشند، آن محصولات می توانند در مجموعه داده های یک مطالعه گنجانده شوند.

استفاده از روش های چندگانه جمع آوری داده ها

علاوه بر این، محققان کیفی به ندرت به یک روش جمع آوری داده ها به تنهایی تکیه می کنند. محققان قوم نگاری، به ویژه، می توانند مشاهدات مستقیم، مصاحبه ها ، جلسات گروه متمرکز و جمع آوری اسناد را در فرآیند جمع آوری داده های خود بگنجانند تا زمینه ای ترین داده ها را برای تحقیق خود تولید کنند. تحقیق ترکیبی از روش‌های جمع‌آوری داده‌های متعدد، از جمله داده‌های کمی و کیفی، همراه با ابزارهای متعدد برای مطالعه یک پدیده از زوایای مختلف تا حد امکان استفاده می‌کند.


چالش ها در جمع آوری داده ها

جمع آوری داده ها برای تحقیقات کیفی یک فرآیند پیچیده است که اغلب با چالش های منحصر به فردی همراه است. این بخش برخی از موانع رایجی را که محققان ممکن است در طول جمع‌آوری داده‌ها با آن‌ها مواجه شوند، مورد بحث قرار می‌دهد و راهبردهایی برای هدایت این مسائل ارائه می‌دهد.

دسترسی به شرکت کنندگان
دسترسی به شرکت کنندگان در تحقیق می تواند یک چالش مهم باشد. این ممکن است به دلیل فاصله جغرافیایی، محدودیت زمانی، یا عدم تمایل شرکت کنندگان بالقوه باشد. برای رسیدگی به این موضوع، محققان باید هدف مطالعه خود را به وضوح بیان کنند، از محرمانه بودن اطمینان حاصل کنند و در برنامه ریزی خود انعطاف پذیر باشند.

موانع فرهنگی و زبانی
محققان ممکن است با موانع فرهنگی و زبانی، به ویژه در تحقیقات بین فرهنگی مواجه شوند. این موانع می تواند بر ارتباط و درک بین محقق و شرکت کننده تأثیر بگذارد. به کارگیری مترجمان، واسطه های فرهنگی یا یادگیری زبان محلی می تواند در غلبه بر این موانع مفید باشد.

 شرکت کنندگانی که پاسخگو نیستند یا همکاری نمی کنند
در مواقعی، محققان ممکن است با شرکت‌کنندگانی مواجه شوند که مایل نیستند یا قادر به ارائه اطلاعات مورد نیاز نیستند. در این شرایط، ایجاد رابطه بسیار مهم است. هدف محقق باید ایجاد اعتماد، ایجاد یک محیط راحت برای شرکت‌کننده، و اطمینان دادن به محرمانه بودن پاسخ‌هایشان باشد.
 
محدودیت های زمانی
تحقیقات کیفی می‌تواند زمان‌بر باشد، به‌ویژه زمانی که شامل مصاحبه ها یا گروه های متمرکز است که نیاز به هماهنگی برنامه‌های متعدد، رونویسی و تحلیل عمیق دارد . برنامه ریزی و سازماندهی کافی می تواند به کاهش این چالش کمک کند.
 
سوگیری در جمع آوری داده ها
سوگیری در جمع آوری داده ها زمانی رخ می‌دهد که پیش‌فرض‌های محقق یا تمایل شرکت‌کننده به ارائه مطلوب خود بر داده‌ها تأثیر بگذارد. استراتژی‌های کاهش تعصب عبارتند از انعکاس ، مثلث‌سازی و بررسی اعضا .
 
رسیدگی به موضوعات حساس
تحقیقاتی که شامل موضوعات حساس است هم برای محقق و هم برای شرکت کننده می تواند چالش برانگیز باشد. تضمین یک محیط امن و حمایت کننده، تمرین گوش دادن همدلانه، و فراهم کردن منابع برای حمایت عاطفی می تواند به هدایت این مسائل حساس کمک کند.

جمع آوری داده ها در تحقیقات کیفی می تواند یک تجربه بسیار ارزشمند اما چالش برانگیز باشد. با این حال، با برنامه‌ریزی دقیق، رفتار اخلاقی و رویکردی انعطاف‌پذیر، محققان می‌توانند به طور مؤثری از این موانع عبور کرده و داده‌های قوی و معنادار را جمع‌آوری کنند.